MATLAMAT DAN KURIKULUM PENDIDIKAN PERSPEKTIF
BARAT DAN BUKAN BARAT
Disediakan oleh : Zulfahmi (PGZ110002)
A.
PENGENALAN
Untuk membincangkan
matlamat dan fungsi pendidikan, kita perlu mengenalpasti terlebih dahulu apakah
yang dikatakan persekolahan dan apakah pendidikan. Secara ringkas, pendidikan
bererti segala pengalaman yang dialami oleh seseorang dalam usahanya untuk
menyesuaikan diri dengan sekitaran fisikal dan sosialnya. Sedangkan
persekolahan adalah sebahagian daripada pendidikan dimana terdapat hubungan
individu dengan sekolah, tetapi sekolah bukanlah penyumbang pendidikan yang
menyeluruh kepada seseorang. Pada zaman perkembangan dan kemajuan ilmu hari
ini, matlamat dan objektif pendidikan bertambah kompleks.
B.
MATLAMAT
DAN KURIKULUM PENDIDIKAN PERSPEKTIF BARAT
Aliran-aliran
falsafah boleh dibahagi kepada dua, iaitu aliran tradisional dan aliran moden.
Aliran ini dibentuk oleh autoriti diluar diri seseorang individu. Mereka bebas
memilih cara untuk mencapai matlamat. Ia melibatkan aliran idealisme, realisme,
perennialisme dan essensialisme. Aliran modern pula mempunyai kebebasan untuk
memilih atau menentukan matlamat atau cara ke arah mencapai matlamat. Aliran
moden melibatkan aliran pragmatisme, progresivisme, rekontraktivisme dan aliran
eksistensialisme.
1.
ALIRAN TRADISIONAL
a.
Aliran
Perennialisme
Matlamat pendidikan aliran Perenialisme iaitu :
Ø Mengajar nilai dan pengetahuan yang berbentuk universal
dan tiada had masa.
Ø Berfokus kepada perkembangan diri, iaitu manusia perlu
diajar mengenai kemanusiaan.
Ø Prinsip perkembangan perlu diajar sebelum fakta. Contoh
dalam sains ajar strategi penaakulan saintifik sebelum fakta sains.
Ø Kaedah sains seperti kaedah socratik diajar supaya
murid lebih rasional dalam pemikiran. Nilai tradisional diajar secara eksplisit.
Pandangan
kurikulum perenialisme mempengaruhi pratik pendidikan sebagai :
a. Pendidikan Dasar dan Menengah
Ø Pendidikan sebagai persiapan bagi kehidupan didalam
masyarakat.
Ø Persiapan juga berlaku bagi pendidikan menengah iaitu
membezakan kurikulum pendidikan menengah dengan pendidikan kejuruteraan.
b. Pendidikan Tinggi dan Adult Education
Ø Kurikulum universiti, sebagai lanjutan pendidikan
menengah dengan program general education yang telah disiapkan untuk mencapai
tujuan kebajikan intelektual.
Ø Kurikulum pendidikan orang dewasa bertujuan
mengembangkan pengetahuan yang dimilikinya dalam pendidikan sebelum iaitu
mengembangkan sikap bijaksana.
b.
Aliran
Essensialisme
Matlamat pendidikan Essensialisme ialah :
Ø Menggalakkan perkembangan intelek dan kecekapan
individu.
Ø Memfokuskan mata pelajaran tradisional yang boleh
digunakan pada masa hadapan. menekankan 3M dan pengajaran kemahiran-kemahiran
penting, penguasaan konsep dan prinsip.
Ø Sekolah sebagai fungsi akademik.
Ø Guru yang berkuasa menentukan kurikulum, bertanggungjawab
mengajar nilai-nilai tradisional dan guru sebagai model bernilai yang
dicontohi.
Ø Menitikberatkan bahasa, sastera, matematik seni dan
sains.
Pandangan kurikulum
Essensialisme
Ø Kurikulum
berdasarkan keperluan masyarakat.
Ø Bahan-bahan
pelajaran disediakan dengan rapi dan logikal.
Ø
Inisatif dalam pendidikan harus
ditekankan pada pendidik bukan pada anak.
Ø
Peranan guru sebagai jembatan antara
dunia orang dewasa dengan dunia anak.
Ø Aktiviti
pengajaran dan pembelajaran dirancang dengan sistematik sepadu dengan idea guru
dan masyarakat.
2.
ALIRAN MODEN
a.
Aliran
Progesivisme
Matlamat Pendidikan iaitu :
Ø Mengembangkan bakat dan minat setiap anak agar anak
menjadi seorang pekerja.
Ø Melatih anak menjadi pekerja yang bekerja dengan otak
dan hati.
Ø Menjadikan pengalaman sebagai proses pembelajaran dan
pengajaran yang berkesan.
Kurikulum pendidikan aliran progresivisme :
Ø Kurikulum dan metode pengajaran yang berpangkal pada
kebutuhan, kepentingan, dan inisiatif subjek didik.
Ø Isi kandungan yang interdisiplin.
Ø Melibatkan implikasi masalah manusia.
Ø Menggalakkan pelbagai alternatif seperti aktiviti,
pengalaman, penyelesaian masalah, kaedah projek.
Ø Pembelajaran aktif melalui pendekatan induktif untuk
pengajaran.
b.
Aliran
Rekonstruksionisme
Matlamat Pendidikan iaitu :
Ø Berhasrat membaiki dan pembangunan semula masyarakat.
Ø Membentuk corak masyarakat baru dan menghapuskan
penyakit masyarakat merupakan tujuan utama pendidikan.
Ø Membentuk sekolah untuk memajukan kehidupan manusia
melalui pendidikan.
Ø Merencanakan sekolah sebagai tempat membentuk
masyarakat baru
Kurikulum yang mengikut pandangan
rekontruktivisme:
Ø
Asumsi bertujuan menghadapkan siswa pada
tantangan, ancaman, hambatan, atau gangguan-gangguan yang dihadapi manusia.
Ø
Masalah-masalah sosial yang mendesak.
Kegiatan belajar mengajar dipusatkan pada masalah yang mendesak.
Ø
Pola-pola organisasi, kurikulum ini disusun
seperti sebuah roda, dipilih suatu masalah yang menjadi tajuk utama dan dibahas
secara pleno.
c.
Aliran
Eksistensialisme
Matlamat pendidikan Eksistensialisme
iaitu :
Ø
Mendorong setiap Individu agar
berkeupayaan mengembangkan potensinya untuk pemenuhan diri.
Ø
Implikasi falsafah ekstesialisme dalam
pendidikan.
Ø
Memberikan bekal pengalaman yang luas dan menyeluruh dalam aspek
kehidupan.
Kurikulum yang mengikut pandangan
eksistensialisme :
Ø Menekankan data fakta
dengan kurikulum bercorak vokasional.
Ø
Menekankan kurikulum dari perkara alam
dunia kepada dunia personaliti.
Ø
Bermakna bahan pembelajaran, cara
belajar, kuantiti pembelajaran, dan nilai-nilainya ditentukan oleh murid.
C.
MATLAMAT
DAN KURIKULUM PENDIDIKAN PERSPEKTIF BUKAN BARAT
1.
Matlamat Dan Kurikulum Pendidikan Islam
Matlamat pendidikan
Islam berlandaskan kepada tujuan melahirkan manusia bertaqwa, melahirkan ta’abbudi dengan mencari keredaan Allah,
melahirkan manusia yang bercita-cita tinggi dengan menjadikan Al-Falah sebagai tujuan hidup dan
membentuk individu yang beriman, berakhlak tinggi, berpengetahuan, dan beramal
soleh.
Antara tujuan
pendidikan Islam ialah menyiapkan dan dan melengkapkan generasi muda untuk
menjalankan peranan mereka di dunia dan akhirat. Pendidikan Islam menumbuhkan
rasa rela, optimis, kepercayaan diri, memikul tanggungjawab, menghormati tugas,
kerjasama atas tugas dan taqwa, kasih saying, inginkan kebaikan untuk orang
lain, kesabaran, berjuang untuk kebaikan berpegang teguh kepada prinsip, suka
berkorban, serta membela agama dan tanah air. Pendidikan Islam juga menanamkan
rasa cinta terhadap al-Quran. Melalui pendidikan Islam manusia dapat
membersihkan hati daripada hasad dengki, penyelewengan, kebencian, kekasaran
serta lain-lain sikap dan sifat negative, malah menanamkan keimanan yang kuat
kepada Allah dalam jiwa. Melalui pendidikan proses pengadaban dapat
dilaksanakan.
Perkara ini
dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabda Baginda yang bermaksud : “Tuhanku telah mendidikku dan Dia telah
mendidikku dengan sebaik-baiknya”. Hadist ini menjelaskan dua unsur penting
dalam pendidikan Islam, iaitu pertamanya, pendidikan hendaklah mempunyai asas
ketuhanan manakal kedua, pendidikan itu mempunyai unsur kebaikan. Abdullah
Al-Amin Al-Na’miy (1994) menjelaskan bahawa mengikut al-Qabisi falsafah
pendidikan Islam dalam mendidik seorang muslim adalah untuk emperbaiki keadaan
seseorang. Ini jelas menunjukkan bahawa melalui pendidikan yang sempurna diri
seseorang itu akan menjadi lebih baik dan ia dapat mengubah tingkah lakunya.
Konsep tujuan
pendidikan Islam adalah perubahan yang diinginkan dan diupayakan oleh proses
pendidikan atau usaha pendidikan untuk mencapainya, baik pada tingkah laku
individu dan pada kehidupan pribadinya, atau pada kehidupan masyarakat dan pada
persekitaran dimana individu itu hidup. Jadi tujuan pendidikan Islam
mengingikan adanya perubahan-perubahan dalam tiga bidang, iaitu :
1)
Tujuan-tujuan individual yang berhubungkait
dengan individu-individu, pelajaran (learning)
dan dengan individu mereka, dan apa yang berkaitan dengan individu-individu
tersebut berkaitan dengan perubahan tingkah laku, aktiviti, dan pencapaiannya
pada pertumbuhan yang diingini dan persiapan kehidupan dunia dan akhirat.
2)
Tujuan sosial yang berhubungkait dengan
kehidupan masyarakat sebagai keseluruhan, dengan tingkah laku masyarakat
umumnya dan yang berhubungkait dengan kehidupan tentang perubahan yang diingini
dan perubahan memperkaya pengalaman dan kemajuan.
3)
Tujuan-tujuan professional yang
berhubungkait dengan pendidikan dan pengajaran sebagai ilmu seni, profesyen,
dan suatu aktiviti diantara aktiviti-aktiviti masyarakat.
2.
Matlamat dan Kurikulum Pendidikan China
Matlamat pendidikan konfusianisme :
Ø Sebagai proses untuk memupuk kesempurnaan tingkah laku dan
kesejahteraan hidup manusia.
Ø Pemupukan nilai murni kemurahan hati, kebenaran dan keadilan di
kalangan rakyat.
Ø Menekankan adat istiadat iaitu menghormati orang tua dan orang yang
telah mati (filial piety) dengan menekankan hubungan sesama manusia
bermuka dengan suami-isteri, adik beradik dan seluruh masyarakat.
Ø Menekankan adat istiadat yang elaborate dan percaya adat dan
norma menyatukan manusia.
Kurikulum pendidikan
Konfusius iaitu :
Ajaran konfusius sebagai Wu Chang (Five Virtues) iaitu sifat-sifat
murni dari manusia atau etika manusia
yang terdiri daripada Li (Principle) atau keserasian, Ren Jen
(Humanity) atau perikemanusiaan, Xin (Faithfulness) atau
Kebolehpercayaan, atau Keikhlasan, Yi (Honesty) atau Amanah atau
keadilan dan Zhi (Wisdom) atau kebijaksanaan. Pengaruh ajaran Konfusius dalam sistem pendidikan di China adalah
digunakannya ajaran-ajaran Konfusius tersebut dalam kurikulum pendidikan.
Matlamat pendidikan Taoisme iaitu :
Ø
Tidak melakukan apa-apa tindakan (Wu
Wei atau non-action; semangat ini perlu ada dalam jiwa manusia
supaya dapat hidup dengan tenteram kerana selaras dengan hukum alam).
Ø
Falsafah yang tidak berteraskan prinsip
persaingan (competitive).
Ø
Seseorang tidak sepatutnya menentang
hukum alam; Do nothing dan segalanya akan wujud dengan aman.
Kurikulum Taoisme berdasarkan prinsip Tao
Te Ching (The Way/Path and its Power) Tao iaitu istilah mistik, zat yang
dijadikan panduan kepada manusia dalam keadaan huru hara.
3.
Matlamat dan Kurikulum Pendidikan Hindia
Matlamat pendidikan
mengikut ajaran agama iaitu vedas membawa makna melepaskan diri dari
penderitaan dengan penghapusan nafsu mementingkan diri. Bertujuan melahirkan
manusia yang berpikiran sempurna, berupaya mencapai aspek fizikal, intelek,
moral dan kerohanian dengan penuh makna.
a.
Hinduisme
Matlamat dalam ajaran agama Hindu iaitu
Ø Berkeyakinan pada karma bermakna bahawa hidup masa kini
mencerminkan hidup masa lampau (reincarnation). Samsara iaitu roh
manusia yang mati meresap ke dalam tubuh lain termasuklah binatang.
Ø Menekankan konsep dharma bermakna bahawa kehidupan sempurna
dalam interaksi sosial.
Ø Melaksanakan sistem kasta yang digaris oleh Law of Manu.
Ø Non-violence menghormati kemanusiaan dalam hubungan
sosial.
Ø Menekankan prinsip Ahimsa yang sipelopori oleh Mahatma
Gandhi.
Kurikulum pendidikan berhubung dengan
hidup tidak terikat kepada buku, merujuk kepada ajaran agama iaitu kitab Vedas
dalam ajaran Hindu dan lapan langkah dalan ajaran Budha.
b.
Budhisme
Matlamat dalam ajaran Budha
Ø Melaksanakan Nirvana iaitu pencapaian muktakhir iaitu satu
keadaan tenteram dengan melepasi karma (beyond good or evil).
Ø Berkeyakinan dengan prinsip Dharma manifestasi melalui
penghargaan nyawa binatang.
Ø
Mengamalkan belas kasihan sesama manusia
dan haiwan (compassion) sebagai tunggak peribadi mulia.
Kurikulum pendidikan berhubung dengan
hidup tidak terikat kepada buku seperti dalam ajaran Hindu. Kurikulum dalam
ajaran Budha berkait rapat dengan Hindu tetapi Budha ingin melepaskan diri dari
sistem kasta kerana tidak puas hati ajaran hindu.
Rujukan :
1.
Abdur Rahman Md. Aroff (1987), Falsafah
dan Konsep Pendidikan, Fajar Bakti Sdn. Bhd., Kuala Lumpur
2.
Abdul Fatah Hasan (2001), Pengenalan
Falsafah Pendidikan, PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd., Pahang.
3. Abdul Khodir, (2007), Filsafat
Pendidikan Islam, Gama Media Offset, Yogyakarta.
4.
Fathiyah Hasan Sulaiman (1986), Al-Ghazali
dan Plato Dalam Aspek Pendidikan (suatu Studi), P.T. Bina Ilmu., Surabaya.
5.
Mok Soon Sang (2010), Falsafah
Pendidikan, Kurikulum dan Profesionalisme Keguruan. Penerbitan Multimedia
Sdn. Bhd., Puchong.
6.
Tajul Ariffin Noordin (1993), Perspektif
Falsafah dan Pendidikan di Malaysia, Dewan Bahasa dan Pustaka., Kuala
Lumpur
7.
Wan Mohd. Nor Wan Daud (2005), Falsafah
dan Amalan Pendidikan Islam Syed M Naquib Al-Attas, University Malaya.,
Kuala Lumpur.
0 Response to "MATLAMAT DAN OBJEKTIF KURIKULUM PENDIDIKAN BARAT DAN TIMUR"
Posting Komentar