SHOPEE AFFILIATES

SHOPEE AFFILIATES
KLIK GAMBAR GABUNG SEKARANG JUGA

PERBANDINGAN KONSEP PENGAJARAN PEMBELAJARAN DAN PENILAIAN BARAT DAN TIMUR



PERBANDINGAN KONSEP PENGAJARAN, PEMBELAJARAN DAN PENILAIAN BARAT DAN TIMUR

A.   PENGENALAN
Pendidikan dan kehidupan berkait rapat dengan harmoni dalam menentukan mutu kehidupan manusia supaya pendidikan berupaya melahirkan bangsa yang kuat dan mulia. Pendidikan perlu dibangun dengan asas yang kukuh. Pendidikan harus berfungsi untuk menghuraikan segala persoalan diri manusia. Dengan  pengajaran, pembelajaran melalui pendidikan manusia dapat mengenali dan memahami dirinya dan dalam kehidupan sosial masyarakat. Untuk itu hendaklah memahami tentang nilai-nilai dalam masyarakat baik merujuk kepada pandangan Islam, Barat, mahupun Timur.

B.   DEFINISI PENGAJARAN, PEMBELAJARAN DAN PENILAIAN
Kata pengajaran sendiri dalam bahasa Arab disebut dengan ta’lim yang merupakan kata dasar dari ‘allama yang bererti mengajar (Munawwir, 1984). Pengajaran merupakan aktiviti pengajaran yang dimulakan dengan perencanaan dan diakhiri dengan penilaian atau peperiksaan dan seterusnya dengan follow up (tindak lanjut). Menurut Rohani (2004) pengajaran adalah aktiviti yang mencakup seluruh aktiviti yang secara langsung dimaksudkan untuk mencapai tujuan-tujuan khusus pengajaran (menentukan entry-behavior pelajar, menyusun rencana pelajaran, memberikan informasi, bertanya, menilai, dan seterusnya).
Konsep pembelajaran boleh dijelaskan bahawa pembelajaran adalah aktiviti yang membawa kepada perubahan, tetapi perubahan itu bukanlah perubahan seperti yang dibawa oleh proses kematangan atau proses biologi yang bersifat semula jadi dan tidak nyata matlamatnya. Pembelajaran mesti ada sesuatu matlamat yang nyata daripada pembelajaran yang dibawanya. Matlamat pembelajaran yang dimaksudkan ialah penguasaan apa yang dipelajari. (Abdurrahman Md Aroff dan Zakaria Kasa, 1987).
Nilai menurut Encylopedia Britania adalah suatu penetapan objek yang berhubung dengan sesuatu jenis penghargaan atau minat (Sidi Gazalba: 1981). Nilai diertikan sebagai sesuatu yang abstrak dan sering tidak disedari tentang hal-hal yang benar dan penting. Nilai juga diertikan sebagai konsep abstrak yang ada dalam diri manusia atau masyarakat, mengenai hal-hal yang dianggap baik, benar dan buruk atau salah.[1]

C.   KONSEP PENGAJARAN, PEMBELAJARAN DAN PENILAIAN BARAT
1.    Konsep Pendidikan John Dewey
1.1.    Pendidikan
John Dewey mengatakan bahawa pendidikan adalah mengatur pengetahuan untuk menolong dan mengeluarkan serta menambahkan lagi pengetahuan yang ada agar hidup dengan lebih selamat.[2] Dalam bukunya Democracy and Education yang merumuskan falsafah adalah suatu teori umum yang berkaitan dengan pendidikan. Pendidikan adalah proses mengubah individu yang tak berdaya dan tak berpengetahuan menjadi seorang individu yang berpengetahuan, mengetahui moral dan mampu menambah pengetahuan umat manusia.[3]
Semua dapat wujud apabila dunia pendidikan hal itu sudah terlatih menjadi suatu kebiasaan yang baik. Ia mengatakan bahawa idea pokok demokrasi adalah pandangan hidup yang dicerminkan dengan perlunya penglibatan dari setiap masyarakat dalam membentuk nilai-nilai yang mengatur hidup bersama. Ia menekankan bahawa demokrasi merupakan suatu keyakinan, suatu prinsip utama yang harus diperluaskan dan dilaksanakan secara sistematik dalam bentuk aturan sosial politik.[4] 
Menurut progresivisme, proses pendidikan mempunyai dua segi, iaitu psikologi dan sosiologi. Dari segi sosiologi, pendidik mesti dapat mengetahui kemampuan atau potensi yang ada pada pelajar yang akan dikembangkan. Psikologi John Dewey yang berpengaruh di Amerika, iaitu psikologi dari aliran behaviorisme dan pragmatisme.[5]  Dari segi sosiologi juga, pendidik harus mengetahui kemana kemampuan dan potensi seseorang itu harus dibimbing. John Dewey mengatakan bahawa pendidikan itu harus diabadikan pada kehidupan social kerana ia mempunyai tujuan sosial. Maka pendidikan adalah proses sosial dan sekolah adalah suatu ejen sosial.[6]
John Dewey menganggap pendidikan penting dalam rangka mengubah dan memperbaharui suatu masyarakat. John Dewey percaya bahawa pendidikan berfungsi sebagai alat untuk meningkatkan keberanian dan pembentukan kemampuan intelek. Maksud dan tujuan sekolah adalah untuk membangkitkan sikap hidup yang demokrasi dan untuk mengembangkannya. Pendidikan merupakan panduan untuk menghancurkan kebiasaan yang lama dan membangunkan kembali yang baru.[7]
1.2.    Pengajaran
Pengajaran Dewey lebih kepada melatih fikiran manusia untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi dengan menggunakan formula-formula secara teori yang tertib.[8] Pendidikan harus mengenal hubungan yang erat antara tindakan dan pemikiran, antara eksperimen dan refleksi. Pendidikan yang merupakan kesinambungan dari refleksi pengalaman yang akan mengembangkan moral dalam diri seseorang pelajar. John Dewey juga mengkritik sistem kurikulum yang hanya berpusatkan pada guru bukannya berpusatkan pelajar.
John Dewey secara realiti mengkritik pengajaran yang hanya menekankan pentingnya peranan guru dan mengetepikan peranan pelajar dalam sistem pendidikan. Dewey membuat penelitian mengenai pengajaran di sekolah-sekolah dan mencuba menerapkan teori pendidikannya dalam praktik di sekolah-sekolah. Hasilnya, ia meninggalkan pola dan proses pendidikan tradisional yang berpusat kepada kemampuan mendengar dan menghafal. Sebagai gantinya, ia menekankan pentingnya kreativiti dan penglibatan pelajar dalam perbincangan dan penyelesaian masalah.[9]
Prinsip-prinsip pendidikan dalam pengajaran aliran progresif iaitu :
a)    Kanak-kanak mesti bebas untuk membesar dan berkembang.
b)    Minat yang digalakkan dari pengalaman dapat merangsang pembelajaran yang paling baik.
c)    Guru mesti menjadi seorang penyelidik dan pembimbing dalam aktiviti pembelajaran.
d)    Kerjasama yang erat mesti diwujudkan antara sekolah dan rumah.
e)    Sekolah progresif mesti dijadikan makmal untuk ekperimen dan perubahan pedagogi.[10]

1.3.        Penilaian Moral
a.    Tindakan dinilai baik
Dalam teori nilai moral tradisional, suatu tindakan dinilai baik jika dapat mencapai tujuan akhir sebagai kebaikan tertinggi. Bagi Dewey konsep tersebut terlalu terikat dengan tujuan akhir untuk menentukan benar atau salah, baik atau buruk perilaku manusia. Menurut Dewey nilai suatu tujuan ditentukan oleh alat yang digunakan untuk mencapainya. Ia mengkritik konsep tradisional yang menilai baik buruknya perilaku manusia berdasarkan tujuan akhir. Nilai cenderung membuat orang kritis dan kreatif melihat kemungkinan adanya tujuan dan nilai baru. Gagasan tentang ends in view didasarkan kepada fahaman yang disebut ”naturalisme empiris”. Dalam pandangan ini manusia digambarkan sebagai organisma yang berinteraksi dengan alam yang terus berubah. Dapat disimpulkan bahawa :
1)    Baik buruknya tindakan secara moral tidak dapat diputuskan secara apriori lepas dari kongkrit yang melingkupi tindakan itu.
2)    Baik buruknya tindakan perlu dinilai dan diputuskan berdasarkan akibat-akibat tindakan itu sebagaimana ditetapkan dalam ends in view, dalam permasalahan yang dihadapi.
3)    Baik buruknya tindakan bergantung kepada tindakan itu yang boleh mencapai ends in view dalam moral atau tidak.
b.    Perbuatan baik bererti menjadikan diri manusia sebagai manusia.
Perbuatan yang baik merupakan tindakan yang difikirkan dengan matang serta memperhitungkan kemungkinan-kemungkinan akibatnya bagi diri sendiri dan orang lain. Dewey berpendapat bahawa  setiap orang perlu memupuk rasa tertarik pada hal-hal yang membantu kesejahteraan umum sebagai hal yang diinginkan untuk perkembangan dan perwujudan dirinya sebagai manusia dan tidak melakukan sesuatu untuk orang lain secara terus menurus.[11]

2.    Konsep Pendidikan William James (1842-1910)
2.1     Pendidikan James
William James ialah anak kepada Henry James, dilahirkan pada 11 januari 1842 di New York. Beliau adalah seorang yang sangat berdikari, dan merupakan pakar dalam bidang kesusteraan. Tergolong dalam kalangan orang yang bijak pada zamannya, Beliau juga pakar dalam bidang sejarah dan biografi. Pada zaman remajanya, William James mendapat pendidikan dalam bidang perubatan di sekolah perubatan University Harvard dan hospital besar Massachutts pada tahun 1886. Beliau memperoleh ijazah pada tahun 1869 dan pernah menangguhkan pelajarannya disebabkan masalah kesihatan. Ilmu yang diperolehi James dalam bidang perubatan, psikologi dan biologi telah digunakannya untuk mengajar subjek-subjek tersebut di Universiti Harvard.[12]
2.2     Falsafah William James
William James merupakan salah seorang ahli falsafah Amerika yang mengatakan pragmatisme adalah nama baru bagi cara pemikiran yang lama. Menurut William James, kita berfikir hanya untuk menyelesaikan masalah. Maka, teori adalah sebagai alat untuk kita gunakan bagi menyelesaikan masalah. Teori patut dikaji dari segi kejayaan dalam memainkan suatu peranan. Misalnya, apabila seseorang itu berjalan di dalam hutan dan terlupa jalan pulang, maka mengikut pragmatisme suatu cara menyelesaikan situasi ini adalah dengan memikir di manakah kedudukan matahari, arah di mana dia berjalan dan apakah perkara berkaitan muka bumi yang perlu difikirkan.[13]
2.3     Pandangan Terhadap Pendidikan
Dalam pendidikan, kriteria penilaian sering menimbulkan dua persoalan, iaitu adakah penilaian itu bersifat sains. Apabila seorang ahli sains mengkaji sesuatu teori mula-mula ia akan menjalankan percubaan bagi menguji sama ada sesuatu teori itu dapat diterima  dalam keadaan tertentu ataupun tidak. James berpendapat bahawa sesuatu akan benar jika sesuatu teori akan memainkan peranan. Suatu perkara yang berdiri dengan alasan yang bersendirian, iaitu yang bersifat objektif dan alam sekeliling yang mutlak tidak bermakna sehingga diuji dengan percubaan penyelidikan. Oleh itu, apabila seseorang mempenyai idea, teori, dan kepercayaan baru kesemuanya itu bukan benar atau salah jika teori belum melalui proses ujian. Oleh itu, pendidikan ialah usaha untuk memperoleh kemahiran yang canggih serta kaedah yang paling baik untuk menyelesaikan masalah kehidupan.[14]
Tentang epistimologi, James mempercayai bahawa manusia dapat mengetahui sesuatu fakta hanya melalui pengalaman. Oleh itu, pengetahuan merupakan hasil daripada interaksi tersebut yang merupakan sumber pengetahuan. Menurut William James, idea atau pengetahuan yang bermakna ialah pengetahuan yang boleh diuji atau dipraktikkan. Ahli falsafah pragmatisme berpendapat guru mesti mewujudkan suasana pengajaran dan pembelajaran dengan cara memberikan projek dan tugasan.[15]
2.4     Pengajaran
Menurut William James, pentingnya mempelajari proses belajar dan mengajar di kelas bagi meningkatkan mutu pendidikan. Salah satu pendapatnya adalah mengajar dengan pengajaran yang lebih tinggi diluar pengetahuan dan pemahaman anak-anak dengan tujuan untuk memperluaskan pemikiran anak-anak agar lebih baik lagi.[16] Beliau juga mengakui dan berusaha mengembangkan asas progresivisme dalam semua realiti, terutama dalam kehidupan.[17]
2.5     Nilai Moral
Pendidikan pada amnya merupakan tugas utama untuk mencari, menjelaskan, menyampaikan nilai-nilai kebenaran. Semua orang yang berhasrat untuk mencintai kebenaran, ia bertindak sesuai dengan kebenaran. Kebenaran adalah nilai utama di dalam kehidupan manusia, sebagai nilai-nilai yang berfungsi bagi rohani manusia. Ertinya sifat berperikemanusiaan atau martabat kemanusiaan (human dignity) selalu berusaha mencari suatu kebenaran. Kebenaran sebagai ruang lingkup dan fikir manusia.[18] Ertinya kita harus mewujudkan didalam kenyataan hidup, sesuai dengan nilai-nilai moral itu dan menilai kesesuaian atau tidak sehingga kebenaran wujud sebagai nilai standard atau asas normative bagi tingkah laku.

D.   KONSEP PENGAJARAN, PEMBELAJARAN DAN PENILAIAN TIMUR
1.    Konsep Pendidikan Konfusius
1.1.        Pengajaran
Ketika berumur kira-kira 30 tahun, Konfusius telah menjadi sarjana yang tersohor dan mula membuka sekolahnya sendiri untuk mempromosi ajarannya. Konfusius telah melawat ke beberapa banyak negeri untuk mempromosikan teori politiknya. Namun, teorinya itu tidak mendapat perhatian raja-raja di kebanyakan negeri pada masa itu. Pada tahun 484 SM, beliau kembali ke negeri Lu dan menumpukan usahanya kepada hal-hal kebudayaan dan pendidikan serta merumuskan buku-buku klasik yang telah dihasilkan lebih awal.[19]
Konfusius berpendapat bahawa pendidikan merupakan persediaan dan asas bagi membentuk sebuah masyarakat yang teratur dan aman. Pendidikan inilah yang mengajarkan konsep-konsep asas yang disanjung dalam menghasilkan hubungan sosial yang terpuji dan diterima oleh semua lapisan masyarakat. Untuk menjadi seorang Chun Tze seseorang itu mesti mempelajari nilai murni melalui pendidikan. Dalam konteks pendidikan moral konfusius menekankan peranan muzik dan sastera dalam mencapai perkembangan diri yang seimbang. Keadaan ini berbeza daripada pandangan Plato yang menganggap bahawa muzik dan sastera bukan sahaja melekakan, malah boleh menjelaskan kepribadian yang unggul khususnya di kalangan bakal-bakal Philosopher-King (Obeidellah, 1994).[20]
Dengan kepakarannya dalam bidang falsafah, politik dan pendidikan yang begitu tersohor pada zamannya, aliran ajaran Konfusius yang ditubuhkannya berdasarkan ‘kebajikan’ dan ‘budi bahasa’ itu telah membawa pengaruh yang amat besar kepada masyarakat China dalam masa 2000 tahun selepasnya.[21]
1.2.    Pembelajaran
Konfusius menekankan dimensi kognitif, afektif, dan psikomotorik dalam pendidikannya. Pengaruh ajaran Konfusius dalam sistem pendidikan di China adalah digunakannya ajaran-ajaran Konfusius tersebut dalam kurikulum pendidikan. Hal ini berkaitan dengan tuntutan bahawa untuk menjadi seorang birokrat kerajaan maka diharuskan Berjaya dalam ujian klasikal Confucian. Namun demikian Konfusius mengakui bahawa keberhasilan usaha manusia tidak terlepas dari Ming, keputusan alam ketuhanan. Usaha manusia tidak terlepas dari peranan Tuhan.[22] Konfusius sebagai seorang guru memandang pendidikan mempunyai peranan penting dalam perkembangan kebudayaan.
Bahkan dalam sepak terajang kehidupannya pendidikan ia jadikan strategi kebudayaan. Kebudayaan dimanapun berada selalu dalam keadaan berubah dan terkena pengaruh dari kebudayaan luar. Sedangkan masa sekarang, bagi Konfusius tergambar dalam pendidikan sebagai strategi kebudayaan. Dalam bidang pendidikan ia merasa bahawa fungsi utamanya memberi tafsiran terhadap warisan masa lampau, juga memberikan tafsiran baru terhadapnya yang didasarkan atas konsep-konsep moral.[23]
1.3.      Nilai Moral
Falsafah konfusius dikenali sebagai Ju Chia atau dikenali sebagai konfusianisme. Dalam Ju Chia beliau menitikberatkan aspek nilai-nilai murni atau kemanusiaan serta peraturan social. Konfusius berpendapat seseorang insan mestilah memiliki satu garis panduan tentang tingkah laku yang berdasarkan nilai-nilai abstrak untuk menjadi manusia yang super (Chun Tze) iaitu ‘Peribadi Agung’. Beliau telah menamakan nilai-nilai abstrak ini sebagai Wu Chang (Five Virtues) iaitu sifat-sifat murni dari manusia  atau etika manusia yang terdiri daripada Li (Principle) atau keserasian, Ren Jen (Humanity) atau perikemanusiaan, Xin (Faithfulness) atau Kebolehpercayaan, atau Keikhlasan, Yi (Honesty) atau Amanah atau keadilan dan Zhi (Wisdom) atau kebijaksanaan. Jelas menunjukkan beliau amat menekankan nilai-nilai akhlak atau moral yang mulia (Hoobler, 1993).

2.    Konsep Pendidikan Al-Ghazali
2.1.    Pembelajaran
Perhatian Al-Ghazali dari aspek pendidikan sangat besar terhadap ilmu dan mengajar, kepercayaannya yang kuat bahawa mengajar yang benar adalah jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah, serta kebahagiaan dunia dan akhirat. Tujuan pendidikan Al-Ghazali menekankan tentang beberapa aspek iaitu: aspek agama sufi, akhlak, urusan dunia iaitu aspek budaya dan bekal hidup, dan aspek manfaat. Dalam proses pendidikan Al-Ghazali membahagi ilmu kepada dua : pertama, ilmu fardhu ain iaitu ilmu yang wajib diketahui oleh setiap orang Islam. Ilmu-ilmu agama dengan segala macamnya. Kedua, ilmu fardhu kifayah iaitu setiap ilmu yang diperlukan oleh urusan dunia seperti kedoktoran, pertukangan, pertanian, politik dan lain-lain.[24]
Al-Ghazali membahagi ilmu-ilmu dan menyusun menurut keperluan dan kepentingannya bagi pelajar dan sesuai dengan perbezaan nilai-nilai yang diletakkannya. Beliau meletakkan ilmu-ilmu itu sesuai dengan realiti seperti yang dijelaskan di bawah ini;
Pertama, manfaat ilmu-ilmu itu untuk manusia dalam hidupnya menurut agama dan dalam dunianya yang terakhir, iaitu sebab kesucian dirinya, kebaikan akhlaknya, dan kedekatannya kepada Allah, serta kesiapan bagi dunia yang kekal. Kedua, sebesar manfaatnya untuk manusia sebab keperluannya dan pelayanannya untuk ilmu-ilmu agama, misalnya ilmu bahasa dan ilmu nahwu. Ketiga, sebesar manfaatnya untuk manusia dalam hidupnya di dunia, seperti kedokteran, ilmu hitung, dan bermacam-macam ilmu perindustrian. Keempat, sebesar manfaatnya sebab kebudayaannya dan mengambil kesenangan dengan ilmu-ilmu itu dan peranannya dalam kehidupan sosialnya, seperti syiir, sejarah, politik, dan akhlak.[25]
Jelaslah bahawa metode pembelajaran Al-Ghazali terdapat dua kecenderungan :
1.    Kecenderungan religious sofistis, yang membuat beliau meletakkan ilmu-ilmu agama di atas setiap pemikirannya dan melihatnya sebagai alat untuk menyucikan jiwa dan membersihkannya dari kotoran duniawi.
2.    Kecenderungan aktualitas manfaat yang tampak dalam tulisan-tulisannya walaupun ia seorang sufi dan tidak suka kepada duniawi, Al-Ghazali beberapa kali mengulangi penilaiannya terhadap ilmu-ilmu menurut kegunaannya untuk manusia, baik dunia maupun akhirat.[26]
2.2.        Pengajaran
Al-Ghazali amat menekankan terhadap pentingnya persiapan bahan pengajaran oleh guru. Ia juga menekankan bahwa para guru harus mengamalkan ajaran-ajaran yang diajarkannya. Point lainnya yang berkenaan dengan pentingnya seorang guru agar menarik perhatian dalam mengembangkan dan mengajarkan pelajaran dengan cara bekerja sama dengan dengan para siswa yang dengan cara demikian, para guru telah memberikan fasilitas dan kesempatan kepada para siswa untuk memahami bahan pelajaran yang diajarkan.
Al-Ghazali selanjutnya mengingatkan para guru agar menghindari penyajian bahan pelajaran yang rumit dan sulit terhadap para siswa permulaan, dan meminta para guru agar memulai pelajaran dari yang paling mudah dan sederhana menuju kemata pelajaran yang sukar dan kompleks.[27]
Al-Ghazali selanjutnya mengingatkan para guru supaya memperhatikan tingkat daya pikiran anak, menerangkan pelajaran dengan cara yang sejelas-jelasnya, dan mengajarkan ilmu pengetahuan dengan cara berangsur-angsur.[28]
Al-Ghazali berpendapat bahawa guru yang sempurna akalnya, terpuji akhlaknya, yang layak diberi amanah mengajar anak-anak pada umumnya maka guru mesti memilik sifat-sifat yang diperlukan oleh jabatanya itu :
1.    Kasih sayang dan menyayangi, beliau menganjurkan hendaklah guru itu menempati kedudukan ayah bagi murid, bahkan beliau berpendapat bahawa hak yang dimiliki guru atas muridnya lebih besar daripada hak yang dimiliki orang tua atas anaknya.
2.    Guru tidak menuntut upah, tidak mengharapkan pujian, terima kasih, atau balas jasa dari murid pada pertemuannya dalam mengajar.
3.    Guru menjadi penunjuk yang jujur dan sebagai teman bagi muridnya.
4.    Guru menjauhi kekejaman dalam melatih perangai-perangai murid, ertinya menegur murid yang salah dengan cara yang bijak.
5.    Memberi semangat murid untuk memperoleh ilmu dari guru yang lain dengan tidak membatasi atau fanatik kepada seorang guru tanpa menghiraukan guru yang lain.
6.    Guru hendaklah ia tidak melahirkan kelemahan dan tidak memberikan ilmu kepada murid tanpa perhitungan, baik murid itu patut menerima atau tidak.
7.    Guru memberikan ilmu kepada muridnya yang jelas dan mudah yang sesuai dengan umurnya.
8.    Guru berpegang kepada prinsip dan berusaha merealisirnya mestilah menjadi sifat-sifat guru teladan.[29]
2.3.        Pandangan Tentang Nilai
Selanjutnya al-Ghazali menggunakan pendekatan aksiologis dalam menilai.
1.    Ilmu yang tercela, banyak atau sedikit. Ilmu ini tidak ada manfaatnya bagi manusia di dunia maupun diakhirat. Misalnya ilmu sihir, nujum dan ilmu pedukunan. Bila ilmu ini dipelajari akan membawa madharat dan meragukan terhadap kebenaran adanya Tuhan oleh kerana itu ilmu ini harus dijauhi.
2.    Ilmu yang terpuji, banyak atau sedikit. Misalnya ilmu tauhid dan ilmu agama. Ilmu ini bila dipelajari akan membawa seseorang kepada jiwa yang suci bersih serta dapat mendekatkan kepada Allah.
3.    Ilmu yang terpuji pada taraf tertentu, yang tidak boleh diperdalam, karena ilmu ini dapat membawa kepada kegoncangan iman, seperti ilmu falsafah.[30]
Al-Ghazali mendasarkan pemikirannya bahawa kurikulum pendidikan harus disusun dan selanjutnya disampaikan kepada murid sesuai dengan pertumbuhan dan perkembangan psikisnya. Pentahapan dalam kurikulum yang dirumuskan al-Ghazali ini sesuai dengan proses pendidikan anak yang diajarkan oleh Nabi SAW.
a.    Usia 00-06 th. adalah masa asuhan orang tua.
b.    Usia 06-09 th. Adalah masa dimulainya pendidikan anak secara formal.
c.    Usia 09-13 th. Adalah masa pendidikan kesusilaan dan latihan kemandirian.
d.    Usia 13-16 th. Adalah masa evaluasi terhadap pendidikan yang telah berjalan sejak pembiasaan, dimulainya pendidikan formal, pendidikan kesusilaan dan pendidikan latihan kemandirian.
e.    Usia 16 th. Dan seterusnya, adalah pendidikan kedewasaan.[31]

3.    PERSAMAAN DAN PERBEZAAN ANTARA KONSEP BARAT DAN TIMUR
Terdapat beberapa aspek persamaan perbezaan daripada konsep pendidikan Barat dan Timur, iaitu:
a.    Persamaan
Ø  Konsep pendidikan yang menekankan kepada mencari pengetahuan.
Ø  Melalui pendidikan boleh merubah seseorang manusia
Ø  Wujud juga persamaan falsafah yang menekankan kepada ketuhanan seperti Thomas Aquinas yang cuba menggabungkan aspek ketuhanan melalui gereja.
Ø  Matlamat  pendidikan dari segi penilaian menekankan  kepada penguasaan ilmu pengetahuan dan memiliki moral yang tinggi.
Ø  Pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan lebih kepada proses untuk menyelesaikan masalah.
Konsep Barat dan Timur bersepakat untuk menyatakan bahawa pendidikan merupakan perkara asas yang berfungsi untuk merubah manusia dari keadaan yang kurang sempurna kepada keadaan yang sempurna ini merujuk kepada konsep yang dikemukakan oleh John Dewey dan Al-Ghazali. Menurut mereka juga setiap individu harus dibekalkan dengan ilmu-ilmu asas seperti pertanian, pertukangan yang membeolehkan manusia membina kehidupannnya. Ilmu ini harus dicukupi kerana ia mempunyai kaitan yang sangat rapat dengan kehidupan.
Pada dasarnya pendidikan Barat dan Islam berpadangan bahawa pendidikan bermula daripada manusia lahir sehinggalah samapai penghujung hayatnya. Daripada idea ini maka lahirlah istilah pendidikan sepanjang hayat atau pendidikan seumur hidup atau terma yang seumpamanya. Dalam hal ini Islam melihat sandaran terhadap idea ini adalah saranan Nabi s.a.w yang menyuruh umatnya supaya menuntut ilmu dari buaian hingga ke liang lahad.badapun john Dewey berpegang kepada falsafah yang dilihat ianya sesuai untuk dilaksanakan sepanjang hidup.

b.    Perbezaan
Ø  Falsafah barat lebih menekankan kepada unsur dan aspek dunia dan falsafah Timur lebih menekankan aspek agama.
Ø  Kaedah- kaedah yang digunakan berbeza untuk mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran.
Ø   Falsafah pendidikan Timur (Islam) banyak bersandarkan wahyu berbanding dengan barat lebih kepada penggunaan akal fikiran dan logik.
Ø  Falsafah pendidikan Timur (China) banyak bersandarkan pengalaman mistik/kerohanian dan adat istiadat.

Konsep Tokoh-tokoh Barat
Konsep Tokoh-tokoh Timur
Ø  Untuk mengembangkan individu menurut John Dewey berpusat pada murid bukan guru.
Ø  Menurut Wiliam James kesahihan sesuatu teori dibuktikan melalui pengalaman.
Ø  John Dewey mengatakan minat dengan cara yang lebih terbuka. Dengan erti yang lain, seandainya murid tidak berminat dengan ilmu agama, maka mereka tidak perlu untuk belajar agama.

Ø  Menurut Thomas Aquinas matlamat alam semesta ialah kebaikan intelek sebagai kebenaran mutlak.
Ø  Dalam pendidikan Thomas Aquinas bahawa mencungkil dan mengembangkan  kemampuan-kemampuan yang pasif menjadi aktif atau nyata bergantung kepada kesedaran setiap individu.
Ø  Pembelajaran falsafah Thomas Aquinas yang merintegrasikan kepada doktrin Kristian dengan unsur-unsur yang diambil daripada falsafah Aristotle yang berasakan kitab suci kristian.
Ø  Menurut Thomas Aquinas pengetahuan tentang alam yang dikenal melalui akal dan pengetahuan tentang rahasia Tuhan yang diterima oleh manusia melalui wahyu atau kitab suci.
Ø  Untuk mengembangkan individu menurut Konfusius dengan membentuk nilai moral.
Ø  Menurut Al-Farabi kaedah pembelajaran perlu sesuai dengan pelajar.
Ø  Mengikut Al-Ghazali bahawa pelajar seharusnya tidak diajarkan sesuatu subjek yang tidak sesuai dengan peringkat umur dan sesuatu yang dia tidak minat. Penekanan terhadap minat perlu diberikan ilmu agama yang asas meskipun ia tidak minat
Ø  Menurut Al-Ghazali kebenaran mutlak adalah dari Allah.

Ø  Dalam pendidikan moral Konfusius menekankan peranan muzik dan sastera dalam mencapai perkembangan diri yang seimbang.



Ø  Pembelajaran falsafah Al-Farabi yang didukung oleh Plato dan Aristotle dan mengintegrasikannya dengan Islam dan budaya Arab yang berasakan al-Quran.
Ø  Menurut Al-Farabi pengetahuan terhadap Tuhan yang dapat membentuk moral individu dan membantu mencari sebab kewujudanNya melalui falsafah dan agama.

4.    RUMUSAN
Falsafah pendidikan yang diasaskan adalah untuk mengembangkan potensi individu yang sempurna atau pun insan yang kamil dan seterusnya mewujudkan masyarakat yang harmonis mengikut acuan sesuatu falsafah. Konsep falsafah pendidikan Barat dan Timur sama ada matlamat untuk mewujudkan individu yang sempurna melalui pendidikan. Walaupun terdapat perbezaan-perbezaan dalam proses pembelajaran dan pengajaran di peringkat sekolah.
Falsafah pendidikan Barat bersandarkan fahaman sekuler yang memisahkan antara urusan dunia dan akhirat. Ukuran terhadap sesuatu yang benar dan bernilai adalah bergantung kepada penilaian akal semata-mata tanpa nas atau dalil naqli. Kebanyakan sumber pemikirannya adalah berdasarkan himpunan pengalaman. Oleh kerana itu manusia perlu diberi bekalan ilmu kehidupan yang secukupnya sebagai bekalan untuk mereka melangsungkan kehidupan.
Falsafah pendidikan Islam pula bersandarkan kepada Al-Quran dan Hadist di samping gagasan ideanya menggabungkan pendidikan material dan spiritual atau unsure dunia dan akhirat secara menyeluruh. Dalam Islam menegaskan bahawa kehidupan yang berlangsung didunia ini merupakan jamabatan menuju ke akhirat. Oleh kerana itu sewajarnya kepada setiap individu dibekalkan dengan ilmu yang cukup merangkumi ilmu dunia dan ilmu akhirat.
Falsafah pendidikan China yang dipelopori oleh Konfusius telah berkembang bukan sebagai satu agama, tetapi sebagai satu falsafah perikemanusiaan. Confucius merupakan seorang guru  bernilai perikemanusiaan yang telah merancang untuk mengembangkan satu tanggapan manusia iaitu membentuk masyarakat yang sempurna yang bebas daripada pengaruh kuasa-kuasa ghaib.




Rujukan :
1.    Abdul Fatah Hasan (2001), Pengenalan Falsafah Pendidikan, PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd. Pahang.
2.    Fathiyah Hasan Sulaiman, (1986), Al-Ghazali dan Plato dalam aspek pendidikan, Pustaka Nasional PTE LTD, Singapura.
3.    Frederick Mayer, (1951), A History of Modern Philosophy, American Book Company, New York.
4.    Hasbullah. Dasar Ilmu Pendidikan. 2005. Jakarta. Penerbit: PT RajaGrasindo Persada.
5.    Ihya Ulum al-Din Jilid I
6.    I. Djumhur dan H. Danasuparta, (1974), Sejarah Prndidikan, CV. Ilmu, Bandung.
7.    Ohoitimur, Aliran-Aliran Utama Filsafat Barat Kontemporer, (Traktat Kuliah SFT-SP).
8.    Syarifah Alwiah Alsagoff, (1984), Falsafah Pendidikan, Heinemann Asia, Kuala Lumpur.
9.    Y. B. Suparlan, (1984), Aliran-aliran Baru Dalam Pendidikan, Andi Offset, Yogyakarta.
10. Zamroni, (2001), Pendidikan Untuk Demokrasi: Tantangan Menuju Civil Society, Bigraf Publishing, Yogyakarta.

Muliyadi79@yahoo.com


[1] Abdul Khodir, (2007), Filsafat Pendidikan Islam, Gama Media Offset, Yogyakarta.
[2] Abdul Fatah Hasan (2001), Pengenalan Falsafah Pendidikan, PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd. Pahang. p. 77.
[3] Ibid…, p. 80
[4] Zamroni, (2001), Pendidikan Untuk Demokrasi: Tantangan Menuju Civil Society, Bigraf Publishing, Yogyakarta, p. 30-31.
[5]  Y. B. Suparlan, (1984), Aliran-aliran Baru Dalam Pendidikan, Andi Offset, Yogyakarta, p. 82-84
[6] I. Djumhur dan H. Danasuparta, (1974), Sejarah Prndidikan, CV. Ilmu, Bandung, p. 88-90.
[7]  Ohoitimur, Aliran-Aliran Utama Filsafat Barat Kontemporer, (Traktat Kuliah SFT-SP), p. 79.
[8]  Ibid…, p. 79
[9] Frederick Mayer, (1951), A History of Modern Philosophy, American Book Company, New York, p. 535.
[10] Syarifah Alwiah Alsagoff, (1984), Falsafah Pendidikan, Heinemann Asia, Kuala Lumpur.
p. 37
[12] Abdul Rahim Hamdan, (2011),  Falsafah Pemikiran Pendidikan, UTM Press, Johor. p. 85
[13] Ibid…, p. 86
[14] Ibid…, p. 87
[15] Ibid…, p. 87
[19] Budisutrisna, (1998), makalah seminar: Historisitas dalam Pandangan Confucius, Fak. Filsafat UGM, Yogyakarta, p. 6.
[20] Wan Ramli Wan Muhammad Azmi Aziz, (2002), Tokoh Falsafah Dunia, Lohprint Sdn. Bhd. Selangor, p. 7.
[21] Ibid..., p. 6.
[22]  Ibid..., p. 27.
[23]  Fung Yu Lan, (1990), A Short History of Chinese Philosophy, Alih bahasa Soejono Soemargono, Liberty Yogyakarta, p. 235.
[24] Ihya Ulum al-Din Jilid I p. 14  
[25] Fathiyah Hasan Sulaiman, (1986), Al-Ghazali Dan Plato : Suatu Studi Dalam Aspek Pendidikan, Bina Ilmu, Surabaya. p. 27
[26]Ibid…, p. 28-29.
[27]Zianuddin Alavi,  (2003), Pemikiran Islam Pada Abad Klasik dan Pertengahan, Angkasa, Bandung. p. 67.
[28]Zianuddin dkk. (1991), Seluk Beluk Pendidikan Al-Ghazali, Bumi Aksara, Jakarta. p. 78-79.
[29] Ihya Ulum al-Din, Jilid I p. 49.
[30] Abudin Nata, (1997), Filsafat Pendidikan Islam, Logos Wacanan Ilmu, Jakarta. p. 166
[31] Ibid…, 170

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "PERBANDINGAN KONSEP PENGAJARAN PEMBELAJARAN DAN PENILAIAN BARAT DAN TIMUR"

Posting Komentar