BANDING BEZA CIRI2 FALSAFAH PENDIDIKAN BARATBANDING BEZA CIRI2 FALSAFAH PENDIDIKAN BARATTRADISIONALTRADISIONAL
Falsafah | Konsep | Matlamat | Tumpuan |
Perenialisme | Secara semula jadi manusia bersifat sejagat dan tidak berubah-ubah | Mengajar ilmudan nilaibersifat sejagatdan abadi. | Kurikulum: bidangkemanusian &kesusasteraan.Guru : penyampaiilmu yg pakar Kaedah mengajar :didaktik Murid : menerimailmu yang bersifatpasif |
Essensialisme | Penekanan diberikpd perkara-perkara asas | Mengajar ilmu& budaya ygasas shj. | Kurikulum : asas(3M)Guru: penyampaiilmu yg mahir.Murid : penerimailmu yg bersifat pasif |
Progresivisme | Manusiaberupayamenyesuaikandiri terhadapperubahan | Menghasilkanindividu yangsediamenghadapiperubahanharian. | Kurikulum: memilihm/pelajaranyg ingin dipelajari.Guru : pembimbing &pengurusKaedah mengajar : induktif Murid: mencari ilmu danbersifat aktif. |
Rekonstruktivisme | Sekolahmerupakanlandasan untuk membentuk masyarakatbaru | Menghasilkancorak budayabaru. | Kurikulum:bidang sainssosialGuru : agen perubahanKaedah mengajar :berpusatkan muridMurid : berani mencuba danbersifat aktif |
eksistensialisme | Manusiabertanggungjawab ke atasdiri sendiri | Tidak digariskan | Kurikulum : bidang estetik dan falsafahGuru : pemangkin ilmuKaedah mengajar: berpusatkan murid dan aktivitiMurid : penerima ilmu yangbersifat aktif |
0 Response to "PERBANDINGAN FALSAFAH BARAT DAN BARAT TRADISIONAL "
Posting Komentar