SHOPEE AFFILIATES

SHOPEE AFFILIATES
KLIK GAMBAR GABUNG SEKARANG JUGA

PERBANDINGAN FALSAFAH BARAT DAN BARAT TRADISIONAL



BANDING BEZA CIRI2 FALSAFAH PENDIDIKAN BARATBANDING BEZA CIRI2 FALSAFAH PENDIDIKAN BARATTRADISIONALTRADISIONAL
Falsafah
Konsep
Matlamat
Tumpuan
Perenialisme
Secara semula jadi manusia bersifat sejagat dan tidak berubah-ubah
Mengajar ilmudan nilaibersifat sejagatdan abadi.
Kurikulum: bidangkemanusian &kesusasteraan.Guru : penyampaiilmu yg pakar Kaedah mengajar :didaktik Murid : menerimailmu yang bersifatpasif
Essensialisme
Penekanan diberikpd perkara-perkara asas
Mengajar ilmu& budaya ygasas shj.
Kurikulum : asas(3M)Guru: penyampaiilmu yg mahir.Murid : penerimailmu yg bersifat pasif 
Progresivisme
Manusiaberupayamenyesuaikandiri terhadapperubahan
Menghasilkanindividu yangsediamenghadapiperubahanharian.
Kurikulum: memilihm/pelajaranyg ingin dipelajari.Guru : pembimbing &pengurusKaedah mengajar : induktif Murid: mencari ilmu danbersifat aktif.
Rekonstruktivisme
Sekolahmerupakanlandasan untuk membentuk masyarakatbaru
Menghasilkancorak budayabaru.
Kurikulum:bidang sainssosialGuru : agen perubahanKaedah mengajar :berpusatkan muridMurid : berani mencuba danbersifat aktif 

eksistensialisme
Manusiabertanggungjawab ke atasdiri sendiri
Tidak digariskan
Kurikulum : bidang estetik dan falsafahGuru : pemangkin ilmuKaedah mengajar: berpusatkan murid dan aktivitiMurid : penerima ilmu yangbersifat aktif

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "PERBANDINGAN FALSAFAH BARAT DAN BARAT TRADISIONAL "

Posting Komentar